VR Körkép 2. rész – Oculus Rift CV1

VR Körkép 2. rész – Oculus Rift CV1

VR körkép // 2. Rész: Oculus Rift CV1

A Ready Player One filmes adaptációjának megjelenése remek apropót adhat arra, hogy belevessük magunkat a VR világába. Ez persze nem ilyen egyszerű, ugyanis számos eszköz áll rendelkezésre ehhez, korántsem mindegy azonban melyiket választjuk. Ennek megkönnyítésére jött létre ez a 3 részes mini-sorozat, bemutatva a jelenlegi 3 legnépszerűbb eszközt. Az előző részben a HTC Vive volt terítéken, ma pedig az Oculus Rift kerül nagyító alá.

Holoszoba Oculus Rift CV1 KörképAz Oculus 2012-ben indította útjára Kickstarter-kampányát, amelyben a Rift fejlesztésére kértek segítséget. Független fejlesztőként hatalmas sikert arattak a kampánnyal: több mint 2,5 millió dollárt gyűjtöttek össze, így nagy erőkkel tudtak dolgozni az eszközön. Rendre jöttek ki az újabb és újabb fejlesztői csomagok, talán ennek is köszönhetően az Oculus felvásárolta a Facebook 2014-ben. Számos változat után 2015-ben jelentették be a fogyasztói változat érkezését, melyekre egészen a 2016-os év közepéig kellett várni. A Rift jelenlegi verziója tehát már majdnem 2 éve a piacon van, így elég tapasztalatot tudott róla gyűjteni a “nagyközönség”.

A termék egy nagyon igényes dobozban érkezik, amelybe az összes, a játékhoz szükséges eszköz helyet kapott, szóval ha szállítani szeretnénk, akkor arra abszolút alkalmas, erre szolgál a rajta található kis szövetből készült fül is.

A headset a sorozatban bemutatott 3 eszköz közül a legjobb, látszik rajta hogy évekig dolgoztak a prototípusokon mire egy megfelelő, kényelmes és praktikus eszközt tudtak kifejleszteni. A vázat egy kemény műanyag adja, ebbe vannak beillesztve az OLED panelek, az állítható pántok illetve a beépített fülhallgató is ehhez csatlakozik. A szem kényelméről egy párnázott maszk gondoskodik, amely kivehető és cserélhető akár külső gyártó termékeivel is, így nem kell aggódni ha elhasználódik ez a része a szemüvegnek. A paneleket körbeölelő keret kívül és belül szövet borítást kapott, ami elegáns kinézetet kölcsönöz neki viszont egy kicsit érzékenyebb a külső behatásokra valamint a koszra is. Az OLED kijelzők szemenkénti 1080×1200-as felbontást tudnak, így összesen 2160×1200-as felbontásban gyönyörködhetünk a képi világban, ami megegyezik a Vive értékeivel, illetve a HTC eszközéhez hasonlóan fix 90 HZ-es frissítést tud a szemüveg.

Holoszoba Oculus Rift CV1 KörképÁllítási lehetőség akad bőven a készüléken, hiszen az oldalsó pántokat is tudjuk tépőzárral, illetve hasonló elven a fejünk tetején végigszaladó pántot is tudjuk állítani. Ezen kívül a hátsó része a fejpántnak egy rugalmas és puha műanyagból készült így könnyebben tud idomulni a fej formájához. Egy állítási lehetőség van még a szemüveg alján, itt tudjuk a szemünkhöz belőni a lencsék közötti távolságot. A fejhallgatót is tökéletesen a fülünkhöz tudjuk pozícionálni, ezek pedig valós idejű 3D hangot képesek a fülünkbe juttatni, teszik mindezt egyébként meglepően jól, akár egy nagyobb rendezvényen is el tudunk merülni a hang nyújtotta élményben. A szemüvegből egy kábel jön csak ki, amely később ketté ágazik egy usb és egy hdmi kimenetbe, ezzel is megkönnyítve a viselést.

Mindent összevetve a legjobban kitalált VR headset az Oculusé, mivel hosszabb távon sem válik kényelmetlenné a dolog, a beépített fejhallgató ügyes húzás és a cserélhető maszk ötlete is jól kitalált. Egyetlen hátránya talán az, hogy szemüveggel nem hordható, ez pedig sokaknak okozhat negatív élményt.

Természetesen a csomagban van egy érzékelő is, ami közvetlenül a szemüveg mellett kapott helyet. A headset érzékeléséről infra-kamera gondoskodik méghozzá úgy, hogy infraLED jeleket küld a kamerának, amely dekódolja ezeket a jeleket és így tudja pozícionálni a headset helyzetét és a külön kapható kontrollereket is. Egy fémből készült állványt kapott az érzékelő, alul csúszásgátló talppal, de a fej rész eltávolítható és egyéb állványra, például kamera állványára is rakható, így nem csak egy asztalra hanem a szobában gyakorlatilag bárhová elhelyezhető az érzékelő. Csatlakozásáról egy kellően hosszú USB gondoskodik.

Holoszoba Oculus Rift CV1 KörképAz érzékelő alatti kis rekeszben találjuk az XBOX One kontrollert valamit a hozzá szükséges adaptert, kábelt és elemet is. A legtöbb játék játszható ezzel a kontrollerrel, illetv ha éppen nem VR-ozunk akkor a számítógéppel párosítva is tudjuk használni saját játékainkhoz.

Ezeken kívül megtaláljuk az Oculus Remote-ot, amely a menüben illetve egy-egy játéknál segít majd bennünket. Találunk rajta rendes gombokat, valamint touch felületet is így teljes mértékben interaktív tud lenni ez a picike eszköz. A borítása puha műanyag, fogása kényelmes és hogy ne essen ki a kezünkből egy állítható csuklópánt is helyet kapott rajta. Természetesen vezeték nélkül működtethető, tölteni nem tudjuk viszont egy nagyobb méretű gombelemmel nagyon sokáig kibírja, főleg ha keveset használjuk.

Holoszoba Oculus Rift CV1 KörképHa csak a RIFT csomagot vásároljuk meg, akkor ennyit találunk a dobozban, viszont ne feledkezzünk meg arról, hogy elérhető az Oculus külön kontrollere a RIFT-hez, az Oculus Touch is. Ez külön kapható, de egyre gyakoribb a csomag-opció, tehát egyben meg lehet kapni a szemüveget minden tartozékával, valamint a touch kontrollereket mellé. A touch kontrollerhez jár még egy érzékelő kamera, így a 2 eszközzel már működhet a Room-scale technológia, vagyis egy egész szobát szentelhetünk a játéktérnek, ezen kívül pedig azért is fontos, mivel a plusz vezérlőkkel együtt 3 eszközt kell monitorozni, amit egy kamerával már nem tudna annyira pontosan az Oculus. A kontrollerek puha, jó érzetű műanyagból készültek és remek ergonómiával látta el őket a gyártó. A ravasz és a váll-gomb pont ott van ahol az ujjunk keresné, a vezérlő-gombokat és a joystick-ot pedig szinte nem is kell keresni, egyből megtaláljuk őket. Természetesen vezeték nélkül működtethetőek, töltésre itt sincs lehetőség így a működésről egy ceruzaelem gondoskodik. A csuklópánt állítható, így attól sem kell félnünk hogy véletlenül eldobjuk azokat.

Az összeszerelés nem igényel sok időt és munkát, valamint hardverből sem kell annyit kipakolni. Az egy vagy két érzékelőt a számítógépünk USB portjába dugjuk és elhelyezzük őket a kívánt helyzetbe attól függően, hogy asztalon, állványon vagy falon akarjuk használni. Ezután csatlakoztatjuk a szemüveg USB kábelét, valamint videókártyánkhoz a HDMI kábelét. Készenlétbe helyezzük az XBOX vagy Touch kontrollereket és elindítjuk az Oculus szoftverét. Bejelentkezés után elindítjuk a setupot és követjük az utasításokat. Ennyi. Nincs külső vevőegység, plusz hardver vagy megannyi kábel. Az egész nem tart tovább 10 percnél, de ha szeretnétek külön setup-guide-ot akkor kommentben jelezzétek és lesz olyan is!

Bemutató videó

Eldönthetjük hogy ülve vagy állva és mozogva szeretnénk használni az eszközt, nyilván ezt a játék is befolyásolja, de hogy mekkora helyen szeretnénk játszani azt abszolút mi döntjük el, így bármekkora térben élvezhetjük a virtuális valóság nyújtotta élményeket. Az érzékelés nagyon jó, szinte mindig azt csinálja amire kérjük és gyakorlatilag mindig lát minket az érzékelő, a megrajzolt területből kilépve fordul elő csak hogy szinkronizálni szeretne, de ez normális hiszen kilépünk a megadott érzékelési térből.

Az Oculust oldalán megjelölt gépigény alapján a minimum hardver ami kell a VR-hoz egy Intel i3 6100 vagy AMD Ryzen 3 1200 / FX4350 vagy ennél jobb processzor, egy NVidia GTX960 / GTX1050 Ti vagy AMD Radeon R9 290 / RX470 vagy ennél jobb videókártya valamint 8GB vagy ennél több ram.

Ehhez képest az ajánlott gépigény egy i5 4590 vagy AMD Ryzen 5 1500-as vagy ennél jobb processzor, egy NVidia GTX970 / GTX1060 vagy AMD RX480 vagy ennél jobb videókártya, így elmondható hogy nagyjából a Vive-hoz hasonló konfiguráció kell az Oculushoz.Holoszoba Oculus Rift CV1 Körkép

Szoftver tekintetében ugyan azt kapjuk mint a Vive esetében csak az Oculus sajátját természetesen. A beépített könyvtárban megtaláljuk a játékainkat, illetve innen vehetünk is akár szoftvert valamint a setup guide is segítségünkre lesz az összeszerelés során. Az Oculus is tudja használni a Steam VR-os címeit így ezzel sem lesz gondunk. A címek többsége mindkét platformra elérhető így nagyjából 99%-os átfedés van a HTC és a Rift között, szerencsére 2018-ban már egyre kevésbé beszélhetünk exkluzív VR címekről, szóval felesleges is kitérni a játékokra, ha találunk egyet ami érdekelhet minket, akkor azt nagy valószínűséggel megtaláljuk mindkét eszközre.

Az Oculus ára nagyon jól van belőve a piacon, és igazából ez teszi vonzóvá az eszközt. A VIVE drágább, viszont a Playstation VR olcsóbb és könnyebben beszerezhető, Magyarországon ez lehet talán a döntő különbség a három eszköz között. Viszont ha az ár/érték mutatót nézzük, akkor messze ez a legjobb eszköz. Egyszerű összeszerelés és irányítás, kiváló minőségű és kényelmes szemüveg, valamint az egész élményből árad a sokévi fejlesztés és az odafigyelés. Ha választani kéne, akkor kérdés nélkül az Oculus lenne az, amit hazavinnék a három eszköz közül.

A cikk szerzője

Vass Csaba

A The HUB Youtube csatorna szerkesztője.

Köszönjük a véleményt és a Cikket Csaba!

Vissza a Blogoldalra
Bérelhető csomagok
Rendezvényi kitelepülés