VR körkép 1. rész: HTC VIVE vélemények | Holoszoba.hu

VR Körkép 1. rész – HTC Vive

VR Körkép 1. rész – HTC Vive

VR körkép // 1. Rész: HTC Vive

Az elmúlt években egyre népszerűbbek lettek a VR eszközök, illetve maga a virtuális valóság is betört a hétköznapi felhasználók világába. Ernest Clint – Ready Player One c. könyve éppen egy ilyen jövőképet vázol fel könyvében, ahol a virtuális valóság mindennapi részét teszi ki az emberek életének. Az ebből készült Steven Spielberg film a napokban jelent meg, úgyhogy jobb alkalmat nem is találhatnánk arra, hogy körbenézzünk a jelenleg piacon lévő eszközök között. Ez a minisorozat is azért jött létre, hogy bemutassa a három talán legnépszerűbbnek mondható VR cuccot: a Playstation VR-t, az Oculus Rift-et és a mai videó főszereplőjét, a HTC Vive-ot.

2015-ben a Valve bejelentette a Steam VR-t, ami azt jelentette hogy nagyobb támogatást és figyelmet fognak élvezni a Steamen a VR-os játékok és programok, ezzel egy időben pedig egy VR-hoz készülő hardvert is megszellőztettek. Ezzel egy időben a HTC és a Valve közösen elkezdte fejleszteni a HTC Vive-ot. Több fejlesztői verzió után a végleges verzió 2016 tavaszán került postázásra azoknak, akik előrendelték a terméket. A HTC Vive a Valve és a HTC közös gyermeke lett, melynek fejlesztésében mindkét cég egyaránt kivette a részét. Hasonlóan az Oculus Rift-hez, ez a VR eszköz is lassan 2 éve van a piacon.

HTC Vive VR headsetEgy igencsak méretes dobozban érkezik az eszköz és ellentétben az Oculussal itt mindent megkapunk a pénzünkért: nem kell külön touch kontrollert vásárolnunk és egyből két érzékelőt kapunk a csomagban, tehát az ún. egész szobás technológia már a kezdetektől rendelkezésre áll számunkra. A hihetetlenül igényes és sok anyaggal ellátott csomagolás szépen elrendezett fakkokba rendezi a hardvereket, vastag és puha szivacsba ágyazva azokat.

Egy kisebb pakkba rendezve találjuk a headsethez kapott extra szivacsot – amely kisebb fejmérettel rendelkezőknek lehet hasznos -, valamint a base stationt, ami gyakorlatilag a headset és a számítógép összekötésére szolgáló adapter. Természetesen az ehhez szükséges kábeleket is megtaláljuk a kis dobozban valamint egy gyári fülhallgató is a része.

HTC Vive VR headsetA nagy doboz felét gyakorlatilag maga a headset teszi ki, ez nem is csoda hiszen ez a legnagyobb hardver egy VR csomagban. Ami egyből feltűnik a kivétel után az az, hogy nehezebb mint az Oculus Rift headsete, valamint hogy nincs egy, a fejet körbeölelő keret hanem rugalmas, tépőzáras pántokkal rögzíthetjük a fejünkön a szemüveget. Az OLED panelek egy hatalmas műanyag házban foglalnak helyet és egyenként 1080×1200-as felbontással bombázzák szemünket, így összesen 2160×1200-as felbontást tud nyújtani a kijelző. Ez megegyezik az Oculus Rift értékeivel ugyanúgy, mint a 90 HZ-es képfrissítés is. A szemünket egy puha párnázott rész öleli körbe, amelyhez kétféle méretű maszkot lapunk. Egy kicsit szűkösen de akár egy szemüveg is befér a maszk alá, így szemüvegben is tudjuk használni a VIVE-ot. A vastag párnának köszönhetően kényelmesnek mondható a viselés, viszont a szemüveg orrnehéz, ami első sorban a hatalmas műanyag résznek köszönhető elöl (ahol egyébként az érkékelők és egy kamera is helyet kapott) másodsorban pedig talán annak tudható be, hogy a headset többi részét egy tépőzáras szövet anyagból csinálták meg, így ennek a résznek gyakorlatilag nincs súlya és így nem is tud eloszlani egyenletesebben a súly. Ezek a pántok a szemüveg oldalán és fejünk tetején is állíthatóak, viszont ha egyedül használjuk akkor nagyon nehéz beállítani őket, így mindig le kell vennünk, egy kicsit állítani rajta, majd vissza a fejünkre és így tovább egészen addig, amíg nem lesz megfelelő a mérete. Ráadásul nem kevesebb, mint 4 kábel vezet kifelé a headset-ből, amiből egy a hangról gondoskodik, a másik három pedig a HDMI, USB valamint az áramforrásért felelős kábel. Az egész megoldás egy kicsit átgondolatlannak tűnik és elsőre inkább egy fejlesztői kit-re hasonlít minstem egy, a széles fogyasztói körnek szánt termékről. Ebből a szempontból az Oculust egy sokkal jobban átgondolt termék, de mondjuk ott van is egy 4 éves fejlesztési ív is.

A pakkban természetesen megtaláljuk a kontrollereket is, amik leginkább valami futurisztius pisztolyra hasonlítanak. A tetején kör alakban kaptak helyet az érzékelők, a szára pedig a kezelőgomboknak, touch felületnek, ravasznak és grip gombnak is. Az ergonómia jó, a gombok kézre és ujjra állnak, szóval egy jól használható irányítóról van szó és csak egy dolog miatt nem ez a legjobb VR kontroller: az Oculus Touch kisebb, könnyebb és jobb, de ennek ellenére a Vive is abszolút kezelhető. Tölteni az alján lévő Micro USB csatlakozón keresztül tudjuk és ugyanitt kapott helyet az állítható csuklópánt is. A kontrollerek alatt a töltéshez szükséges kábeleket találjuk meg.

A kontrollerek mellett található a két darab Lighthouse, vagyis az érzékelő kamerák, amelyek infraLED technológiát használnak a mozgás lekövetésére és egészen 4m x 3m – es területig képesek lekövetni a kontrollerek illetve a headset mozgását. Lerakhatjuk asztalra, ha éppen gép előtt ülve szeretnénk játszani, de az alján és a hátán lévő felfogatási pontok segítségével falra, illetve pl. kamera- vagy mikrofonállványra is felrakható, így gyakorlatilag bárhol elhelyezhetjük az érzékelőket a legjobb élmény elérése érdekében. A hátoldalon találjuk az áramhoz szükséges csatlakozót, egy szinkronizáló kábelnek fenntartot bemenetet és egy micro usb bemenetet, mindegyik kábel megtalálható egyébként a dobozban. Az alján egy csúszásgátló talp is helyet kapott.

HTC Vive VR headsetMivel minden kábelt és csatlakozót megkapunk a dobozban ezért semmi nem szükséges pluszban ahhoz, hogy a számítógépre csatlakoztassuk a VR eszközt. Az érzékelőket egymással szemben kell felállítani, a HTC javaslata alapján 2 m magasságban és 5 m távolságra egymástól úgy, hogy egymással szemben lássák egymást a lighthouse-kamerák. Tapasztalatok alapján asztalon is működik a dolog sőt, akár a földre is lerakhatjuk őket de ez persze nem ajánlott. Kapunk egyébként fali konzolt a kamerákhoz szóval fel is szerelhetők ezek ha egy állandó helyen fogunk VR-ozni. Ezután áram alá helyezzük a kamerákat és megnézzük, hogy látják e egymást az eszközök. Ha igen minden jó, ha nem akkor helyezzük máshogy őket vagy használjuk a mellékelt összekötő kábelt. Ezután csatlakoztassuk a base stationt az áramhoz, majd az USB-t a gépünkhöz és a HDMI-t videókártyánkhoz. A base station másik oldalán lévő sárga bemenetekbe tudjuk csatlakoztatni a headset 3 db sárga kábelét, értelemszerűen USB-t az USB-hez, HDMI-t a HDMI-hez és az áramot a DC csatlakozóba. Ezután kapcsoljuk be a gépet, telepítsük a HTC Vive szoftverét és kövessük az ott elhangzó utasításokat.

HTC Vive VR headsetSzükségünk lesz természetesen a kontrollerekre is a setuphoz. A játékteret mi tudjuk megrajzolni magunknak, amit ellenőrizni is tudunk a szoftverben így ezzel nem lesz gond. Be tudjuk rajzolni a játékteret, meg tudjuk adni a számítógépünk és monitorunk pozícióját illetve egy rövid demo-ban tudjuk a beállításokat elvégezni. A szoftver egy kb. 30 perces időt jósol a setupra, ami lényegesen több, mint amire az Oculusnál szükségünk van, illetve itt több kábellel is kell foglalkoznunk, szóval ebből a szempontból az Oculus előnyt élvez a Vive és a PS VR előtt is. Egyébként ha szeretnétek egy komplett setup-videót a HTC Vive-ról jelezzétek kommentben, és meglesz!

Bemutató videó

Az érzékelés egyébként hibátlan, a három eszköz közül a legjobb. A 360 fokos dolog működik, mindent lát a kamera és remekül leköveti mind a headset mint a kontrollerek mozgását.

A HTC Vive hivatalos oldalán csak az ajánlott gépigény található meg, ezek alapján szükségünk van egy i5 4590 vagy AMD FX8350 esetleg ennél jobb processzorra, egy NVidia GTX1060 vagy AMD Radeon RX480 esetleg ennél jobb videókártyára illetve minimum 4 gb ramra, így nagyjából az Oculustnak megfelelő rendszerigény kell a Vive-hoz is.

A Vive saját szoftvere jól átlátható, szerencsére nem bonyolították túl a dolgot. Saját könyvtárat is kapunk illetve a már említett setup guide is rendelkezésre áll, ezen kívül pedig a Steam VR könyvtára is hasznunkra lesz. 2018-ban már szinte az összes VR játék egyaránt használható HTC-vel és Oculusttal is szóval már nem nagyon lehet beszélni exkluzív címekről, ebből a szempontból mindegy melyik eszközt vásároljuk meg, de elérhetőek nagy IP-k is mint pl Doom vagy Fallout 4, illetve kifejezetten VR-hoz készített játékok mint pl. A The climb.

A HTC Vive a legdrágább a 3 eszköz közül és emiatt egyelőre egyszerűen túl drága. Tény, hogy a legjobb mozgásérzékelése ennek az eszköznek van és ez még messze nincs kihasználva a fejlesztők által, azonban ezt leszámítva mindenben fel tudja venni a versenyt a Vive-al az Oculus Rift, sőt van ami jobban kitalált dolog, és mivel az jóval kedvezőbb áron kapható, vonzóbb választás lehet mindenkinek. Ár/érték arányban nem a Vive a nyerő és kényelemben sem. Kell még idő a HTC teljes értékű VR eszközének, de az tény hogy nagyon sok potenciál van benne.

A cikk szerzője

Vass Csaba

A The HUB Youtube csatorna szerkesztője.

Köszönjük a véleményt és a Cikket Csaba!

Vissza a Blogoldalra
Bérelhető csomagok
Rendezvényi kitelepülés