VR Treadmill megoldások, sétálj vagy fuss egy futópadon miközben VR játékot játszol

A VR egyik problémája, hogy egyhelyben ülsz vagy állsz játék közben, és amikor helyet kell változtatnod a pályán, akkor sem mozdulsz el, csak a kamera halad előre, ezt az agyad nem tudja értelmezni és azt hiszi valami baj van, vészjelzéseket küld és úgy reagál, mintha tengeri beteg lennél, szédülni, émelyegni kezdesz. Van akinél erősebben, van akinél gyengébben jelentkeznek ezek a tünetek. Minél jobb VR headsetet használsz, annál jobb esélyed van rá, hogy gyengébb tüneteket okoz csak. Az Oculus Rift fejlesztésénél kifejezett cél, hogy minél inkább csökkentsék a VR közbeni rosszul lét érzését.

És egyébként, miért kellene egyhelyben állnod vagy ülnöd, miközben, üldözöl valakit, menekülsz vagy éppen csak sétálsz egy érdekes helyen a virtuális valóságban? Hiszen a VR végre egy olyan szórakoztató eszköz, ahol nem csak a kezedet mozgathatod. Azért maradsz egyhelyben, mert nem látod a valós környezeted, így nekimennél valaminek, törnél-zúznál magad körül, vagy épp magadat törnéd össze.

Szinte természetes volt, hogy erre a problémára lesz jó pár tech cég, amelyik rámozdul majd és meg akarja oldani.

És születtek is különböző fejlesztések, bár jó pár csak a fejlesztés szintjén maradt, piaci forgalomba alig került belőlük. Mindegyiknek az az alapelve, hogy a VR headsetet viselő egy futópadszerű szerkezetre van rögzítve, ahol egyhelyben lehet gyalogolni, futni, a rögzítés pedig megakadályozza, hogy a játékos legyalogoljon a padról, vagy máshogy elmozduljon és leessen. Innen a neve VR Treadmill, VR futópad.

Ebben a videóban összeszedtek néhány ígéretes fejlesztést:

Maga a futópad általában nem egy mozgó szalag, hanem egy olyan felület, ami tapadásmentes, és vagy egy tapadásmentes talpú cipőben vagy egy cipőre aplikálható szerkezetben tudunk könnyedén gyalogolni, futni. Vannak tál formájú talapzatok és teljesen síkok is.

A rögzítő szerkezet is többféle elvet követ. Van amelyikben egy beülős heveder lóg egy felső tartóról, ebben ülni is tudunk, ha épp nem kell a pályán mozogni, vagy elfáradtunk. Van ahol csak egy keret vesz körben, mint a gyereket a járássegítőben, így nem tudunk elesni, de nem vagyunk rögzítve sem.

A VR Treadmill szerkezetekhez csatlakoztathatunk Oculus Riftet vagy HTC Vive-ot is, vagy akár egy mobilos VR Headset is jó hozzá. Maguk a VR Treadmillek csak a futópadot és a tartószerkezetet tartalmazzák, a VR eszközt nem.

A VR Treadmillek nem csak játék célokat szolgálhatnak, hanem akár edzőtermi eszközök is lehetnek, így edzhetünk is miközben játszunk vagy kirándulunk egy érdekes virtuális világban.

A VR Treadmill megoldások problémája, hogy hatalmas helyet foglalnak, pont mint egy futópad vagy más edzőgép. Nem mutatnak túl jól egy nappaliban. Nem mindenki tudja hova tenni. Az áruk is magasabb, mint egy virtuális szemüvegé. Ezért nem is terjedtek el igazán. A Távol-Keleten sikerült nagyobb piacot szerezniük, ahol még mindig nagy kultúrája van a játéktermeknek. Nagy, egy játékterem és egy edzőterem összeházasításból született, termeket rendeznek be VR Treadmillekkel, és lehet lemenni a virtuális világba játszani és edzeni egyszerre.

A másik ok, ami nem hagyta a VR Treadmillt nagyobb teret nyerni, hogy csak nagyon kevés játék, alkalmazás van hozzá. A VR alkalmazás fejlesztések nem ebbe az irányba indultak el. A legtöbb VR játék a helyváltoztatást valamilyen teleportálós funkcióval oldja meg, pont azért, hogy elkerüljék a „tengeribetegség” tüneteit, mert ezzel nincs szükség tényleges, fizikai mozgásra.