Holoszoba Oculus Rift

Mit kell tudni a VR eszközökről?

Ha valakit megkérdezünk manapság, hogy mit tud a VR eszközökről, akkor vagy az lesz a válasz, hogy semmit, vagy csak annyit, hogy igen van az a szemüveg! Pedig azért a VR világa az Oculus Rift, a megannyi egyéb adaptáció és a kiegészítők megjelenése óta ennél jóval tágabb. Ismerjük meg tehát, hogy mik is valójában a VR eszközök, mik közül lehet választani és miket kerüljünk el messziről, ha igazi virtuális valóság élményben szeretnénk részesülni!

Az első és eredeti VR szemüveg az Oculus Rift volt. Ennek mintájára érkeztek a nagy cégek VR szemüvegei is, mint például a Playstation VR, a HTC Vive, a Samsung Gear VR és még megannyi további adaptáció.

Tudni kell, hogy vannak számítógéphez, konzolokhoz és mobil eszközökhöz készített szemüvegek is.

Az Oculus, a HTC Vive számítógéppel működik, a Playstation VR-hoz Playstation 4 konzol szükséges, a Samsung Gear VR pedig minimum Samsung Galaxy S6, S6 edge, S6+ vagy Note 5 mobiltelefont igényel.

Az ajánlott rendszerigény az Oculus Rift esetében videókártya tekintetében NVIDIA GTX 970 vagy AMD R9 290 vagy ezeknél erősebb, tehát jól látszik, hogy van szükség erőforrásokra, ha igazi VR élményt szeretnénk, mivel itt közép-felső kategóriás kártyákról van szó. Már itt is látható, hogy miért kell elkerülni a mobilos változatokat jó messziről.

A gyártók folyamatosan bombázzák a mobilozókat az olcsó, gyakran a mobiltelefonnal egybecsomagolt VR-szemüvegekkel, amely tulajdonképpen nem több, mint olcsó marketinghúzás. Ezek közel sem nyújtanak olyan jó virtuális valóság élményt, mint egy jó, erős PC-vel összekötött Oculus Rift. Mit várhatunk a mobilos szemüvegektől? Pixeles kép, dinamikátlan irányítás, rossz felület. És nem szabad elfelejtkezni az eszközhöz használt mobiltelefon hardveres korlátairól sem.  Sokkal jobb választás egy kicsit több pénzt fektetni egy olyan eszközbe, mint a Rift vagy a HTC Vive, konzolosok számára pedig a Playstation VR a nyerő. Mindegyik képes legalább 90 FPS-re, ha a gépünk is kibírja persze és szép, élethű képet adnak, ráadásul a Rift-hez az Oculus Touch is érkezik, ami az irányítást is sokkal élethűbbé és valóságosabbá teszi.

A Playstationt kedvelők számára a Sony által készített VR szemüveg egyébként kifejezetten jó választás. A Sony a beszédes Project Morpheus néven fejlesztette ki a saját virtuális valóság szemüvegét, melyet egy gombnyomással már csatlakoztatni is lehet a PS4 konzolunkhoz. A külső futurisztikus design nem csak kényelmes viseletet ígér, hanem hardver és kép, valamint hangélmény szinten is felveszi a versenyt az Oculusszal például.

Akit eddig még nem beszéltünk le arról, hogy mobilos VR eszközöket vásároljon, annak érdemes tudnia, hogy az Oculus Rift-hez rengeteg játék érhető el manapság. Jóval több, mint mobilokra. A fejkövetés is ráadásul az Oculusnál sikerült a legjobban. A fej forgatására + pozíció változtatására kiválóan reagál a ’setup’, ráadásul 2160×1200 képkockás felbontásra is képes, valamint 90 fps-t is megjelenít.

Az összes szemüveg közül az Oculus Rift bizonyult a legkényelmesebbnek és legpraktikusabbnak, ráadásul olyan játékokkal is játszhatunk rajta, mint a Project: Cars vagy a mindenki által kedvelt Portal. Ezeken kívül természetesen elérhetők lövöldözős, CAD-es, összeszerelős, mászkálós, célbalövős és még rengeteg egyéb típusú játékok is, amelyek csak a kezdet, hiszen pár év múlva ki tudja, hány játék áll majd rendelkezésre.

Íme egy összehasonlítás gépigények és teljesítmények tekintetében a 4 legelterjedtebb VR eszközről.

Tulajdonság/Eszköz Oculus Rift HTC Vive PlayStation VR Samsung Gear VR
Hardver eszköz PC PC Playstation konzol Mobiltelefon
Hardver igény NVIDIA GTX 970 / AMD 290 ekvivalens vagy jobb videókártya, i5-4590 ekvivalens vagy jobb processzor, minimum 8 Gb RAM, 3 db USB 3.0 port + 1 db USB 2.0 port, HDMI 1.3, Windows 7 SP1 64 bit vagy újabb operációs rendszer Windows 7 SP1 64bit vagy újabb operációs rendszer, Intel i5-4590 / AMD FX 8350 processzor, legalább 4 GB RAM memória, NVIDIA GTX 970 / AMD R9 290 videókártya, HDMI 1.4 / DisplayPort 1.2 vagy ezeknél újabb video port, 1 USB 2.0 port PlayStation 4 Samsung Galaxy S6, S6 edge, S6+ vagy újabb vagy Note 5 telefon
Kijelző 2160×1200, 90 fps 2160×1200, 90 fps 1920×1080, 120 fps 2560×1440, 60 fps
Látómező 110 fok vagy jobb 110 fok vagy jobb 100 fok 96 fok
Fejkövetés fej forgatása + pozíció, ülő használatra optimalizálva fej forgatása + pozíció, maximum 4.5×4.5 méteres területen fej forgatása + pozíció fej forgatása
Kontroller Xbox One kontroller. Oculus Touch: kéz pozíciókövetés, részben ujjkövetés 2 SteamVR kontroller (kéz pozíciókövetés) PS4 kontroller touch pad vagy bluetooth kontroller

 

A VR eszközök megjelenésével nagy lépést tettünk a virtuális valóság ’megvalósítása’ felé és az Oculus Rift, a Playstation VR és a HTC Vive csak a kezdet!